Å være tillitsvalgt i Selgerforbundet

Tillitsvalgtrollen varierer sterkt fra person til person i Selgerforbundet.

For det første har vi tradisjonelle tariffavtaler med fire mer eller mindre ulike arbeidsgiverforeninger, mindre omfattende og svært forskjellige avtaler direkte med enkeltbedrifter og dessuten har vi tillitsvalgtroller i bedrifter hvor det ikke foreligger formelle avtaler. Når vi i tillegg enkelte steder også forhandler i fellesskap med andre arbeidstakerorganisasjoner, blir det en utfordring å beskrive en generell tillitsvalgtrolle i Selgerforbundssammenheng.

Opplæring
Mange fellestrekk er det imidlertid. I det arbeidsrettslige lovverket som gjelder oss alle og gjennom de tunge avtalene mellom de store partene i arbeidslivet er tillitsvalgtrollen blitt en svært viktig og akseptert institusjon, med dette som basis lager vi opplæringsprogram og trener de tillitsvalgte hos oss slik at de kan gjøre en god jobb.

Mange forbinder tillitsvalgtrollen med bare lønnsforhandlinger. Tillitsvalgte gjør mye mer enn dette. Tillitsvalgtes engasjement for å oppnå generelt bedre arbeidsvilkår gir bred innsikt i mange bedriftsrelaterte forhold og har utviklet rollen slik at mange av våre tillitsvalgte i dag tas med på råd på en rekke viktige områder i bedriftene.

Lønn og arbeidsvilkår
Likevel er det nok først og fremst lønns- og arbeidsvilkår som er hovedoppgaven. Selgerforbundets tariffavtaler er forskjellige, og på noen områder forhandles lønn sentralt med arbeidsgiverorganisasjonene. De fleste stedene forhandles imidlertid all lønn lokalt innenfor den enkelte bedrift, noe som stiller ytterligere krav om kompetanse og ansvarlighet hos våre tillitsvalgte. Her bistår vi med opplæring og rådgivning, og har gode eksempler på fine resultater fra denne virksomheten.

Bistand fra sekretariatet
Mangfoldet og forskjellene i tillitsvalgtrollen hos oss gjør at vi forsøker å tilpasse rådgivningstjenesten etter den enkeltes ønsker. Avstanden mellom de tillitsvalgte og det sentrale sekretariatet hos er kort, og målsettingen er å yte omgående bistand ved oppståtte behov.

Vi vil videreutvikle vår webservice ytterligere for tillitsvalgte på rådgivningsområdet.