spacer spacer
IPM Teknikk
strek
medlemsmeny topplogo
transp

Glemt passordet ditt?

Brukernavn:

Passord:


 
  OM SELGERFORBUNDET  
 

Hvem er vi?
Kontakt Negotia
Mål og målgrupper
Medlemsfordeler
Agenturavtaler
Kurs og seminarer
Tillitsvalgt rollen
Tariffavtaler
Nordisk samarbeid
Forbundsstyret
Presseomtale

 
  JURIDISK HJELP  
 

 
  BLI MEDLEM  
 

 
  LOKALFORENINGER  
 

Agder
Bergen
Bodø
Drammen
Harstad
Hedmark
Kristiansund N
Lillehammer
Oslo og Akershus
Rogaland
Skien
Tromsø
Trondheim
Vestoppland - Gjøvik
Østfold
Ålesund

 
     
FORSIDE SKRÅBLIKK NYHETSARKIV
ABONNEMENT ArtikkelsØk
Abonner på vårt nyhetsbrev:
ANNONSER OM SESAM REDAKSJONEN
  TRANSP
CV og jobbsøknadstips
Å utvikle et godt søknadsbrev er en av de viktigste faktorene for at nettopp du skal komme i posisjon og bli silet ut til videre behandling som en aktuell kandidat for jobben, og bli innkalt til intervju.
 
Ofte opplever vi at mange søkere til samme jobb tilfredsstiller de faglige/kompetansemessige krav som kreves i jobben. Samtidig vet vi at det i dagens arbeidsmarked også stilles nye krav til medarbeidere, for eksempel egenskaper som; evne til å jobbe i team/samarbeidsevner, jobbe selvstendig, kreativitet, fleksibilitet, sosiale egenskaper (personlige egenskaper) m.m.  
 
Som oftest er det vanlig at ”ansetteren” fatter sin beslutning om hvilke søkere som skal komme i betraktning eller ikke utelukkende ut fra det visuelle og innholdsmessige uttrykket han/henne får av selve jobbsøknaden. Det er derfor viktig å bruke god tid på din søknad, hvor du ”matcher” virksomhetens fremstilling i annonseteksten, hvor du fremhever dine personlige egenskaper, og hvor du leverer en korrekt skrevet søknad.
 
Førsteinntrykket en mottaker av jobbsøknader får – og som etter få sekunders betenkningstid får han/henne til å plassere søknadsbrevet i bunken for ikke-aktuelle kandidater – kan være:
 
  • Søknaden oppgir feil firmanavn, eller feilskrevet navn på mottaker av søknaden.
  • Søknaden virker rotete.
  • Søknaden virker masseprodusert.
  • Søknaden sier ikke noe om dine kvalifikasjoner (ref. krav/forventninger), eller gir ikke svar på om du besitter noen av de personlige egenskapene som spørres etter i annonseteksten.
  • Søknaden er uleselig pga. at den er håndskrevet, eller ”stygg” fordi man har skrevet den på PC m/vanskeligleste bokstaver, eller at skriveren som har vært brukt har gjort skriften dårlig.
  • Søknaden er skrevet på fargepapir (eks. rosa), og i tillegg har parfymelukt.
  • Søknaden inneholder så mye selvskryt at mottakeren rødmer.
  • Søknaden inneholder selvfølgeligheter.
  • Søknaden sier ingenting om deg.
  • Søknaden har fettmerker, eller merker etter sigaretten du stumpet.
  • Søknaden vekker ikke interesse og skiller seg ikke ut fra de andre søknadene.
 
Mottakeren av søknadene vil se etter søknader som kommer så nær som mulig opp til de spesifikke krav i annonseteksten.
 
Denne delen av kurset skal fokusere på viktige og sentrale elementer i arbeidet med å utvikle jobbsøknader og CV.










 
Kilde: Norsk Omstilling & Utvikling AS
 
Presseklipp

05/06 14:58 NRK - Hordaland
- Legg ut navn på sexkundene

05/06 14:57 Virke
Etablerer Matvarebransjens Faglige Utvalg (MFU)

05/06 14:52 NHO - Forsiden
Matvarebransjens faglige utvalg

05/06 14:45 ifi.no - Artikler
Se det nye gulvet - før det er lagt

05/06 14:03 Næringsforeningen i Kristiansand - Forsiden
Energiladede festivalvinnere


spacer spacer spacer spacer spacer
UTGIVER: Media Solution AS | Postboks 9393, Grønland, 0134 Oslo | REDAKTØR: Trygve Bergsland, Tlf.: 905 85 639, e-post: trygve@sesamnett.no