IPM Teknikk

25/3/2011
Nettkjøp får kvalitetsmerking
25/3/2011

Heretter kan du sjekke om nettbutikken har dette stempelet (se foto). Det betyr at du kan handle trygt. Merkingen har fått navnet «Trygg E-handel» og gjelder fysiske varer.

– Tilsvarende ordninger fungerer godt i andre land. Butikkene som er med må oppfylle bestemte krav. Kjøperen på sin side vil vite at butikken er til å stole på, sier daglig leder Gerhard Anthun i bransjeforeningen Distansehandel Norge.

I Sverige ble ordningen innført i 2008. I dag er over 300 svenske butikker med, med en tilvekst på rundt ti butikker hver måned. Andre europeiske land har lignende kvalitetsmerking.
– Vi har hatt løpende dialog med flere netthandlere, offentlige organisasjoner og bransjeforeninger siden vi startet planleggingen av Trygg E-handel i Norge. Foreløpig er 12 norske nettbutikker med på ordningen, mens seks andre er noen små modifiseringer unna godkjenning, sier Anthun, som håper på samme positive utvikling som i Sverige.

Må følge12 krav
Norsk netthandel er stort sett trygg, ifølge Anthun.
– Det er ikke mange useriøse aktører, men noen er det. Og noen få kan fort ødelegge ryktet til en hel bransje. Derfor er kvalitetsstempling en god idé, sier han.

For å få stempel, må nettbutikken oppfylle 12 krav. Blant annet skal det gå tydelig fram hvem som står bak bedriften, hvor du kan få support, samt maksimal leveringstid. Bruksanvisninger skal være vedlagt varen.
– Et av de viktigste kravene er at en nettbutikk med Trygg E-handel-stempel skal følge loven om angrerett i 14 dager. Nordmenn er ganske fortrolige med varekjøp på nett etter hvert, men det er nok en del usikkerhet knyttet til om man kan få igjen pengene hvis man angrer på kjøpet, sier Anthun.

Kravene
De 12 kravene som butikkene må oppfylle: http://www.tryggehandel.no/?side=krav

Av Kjell M. Kaasa / NW

27/10 12:29 Nettavisen - Nyheter